De eerste 2 dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Stalland 14 - WaarBenJij.nu De eerste 2 dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Stalland 14 - WaarBenJij.nu

De eerste 2 dagen

Blijf op de hoogte en volg Stalland

20 December 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ha familie, vrienden, kennissen, collega’s en andere volgers,

Eindelijk dan een berichtje van ons. Het heeft wat langer geduurd, maar we zijn alvast maar aan het Afrikaanse manier van doen begonnen. Alles op het gemak.

Donderdag zijn we om half zes met de trein vertrokken naar Schiphol. Daar aangekomen alvast de koffers ingeleverd. Nu maar hopen dat we ze in Zuid-Afrika weer tegen komen. Na lang wachten gaat de gate open en mogen we naar het vliegtuig. Nu begint het toch wel allemaal te kriebelen. Om half elf gaan we vertrekken. Dat opstijgen, das wel een hele ervaring voor de eerste vliegers onder ons. Met een grote snelheid vlieg je over die baan heen, en dan voel je dat je van de grond komt en zo voel je je in je stoel geduwd worden. Nog even lijkt Amsterdam Madurodam en dan vliegen we boven de wolken. En inderdaad: achter de wolken schijnt de zon. Eenmaal in de lucht, lijkt het wel of je in een bus zit. De lange reis kan beginnen.

Na elf uur vliegen komen we aan in Johannesburg. Vanuit het vliegtuig zien we alle lampjes van de stad Johannesburg onder ons, indrukwekkend! Even zwabbert het vliegtuig met zijn vleugels en dan gaan we landen. Eindelijk we zijn er.

Op Johannesburg aangekomen moeten we weer onze papieren laten zien. Daar staan ook camera’s om de passagiers te controleren op ziekteverschijnselen. Arme Arina, ze had keelpijn, komt ze eindelijk uit het vliegtuig blijkt dat ze koorts heeft. Ze wordt uit de rij gehaald en moet mee naar een kantoortje. Daar wordt aan haar gevraagd wat ze voelt en waar ze vandaan komt. Ze waren zeer bezorgd om haar. Ze moest maar vlug een dokter zoeken. Gelukkig mag ze weer verder reizen. Nadat de koffers weer aan de rechtmatige eigenaren waren toevertrouwd gaan we op zoek naar een taxi. Deze zou tot 11 uur staan en ons naar het hotel brengen. Het was 11 uur. Gelijk komen er een paar Afrikanen aan om ons te helpen. Ze komen gelijk aan met karretjes waar we onze koffers op kunnen zetten. Anderen begeleiden ons naar de juiste taxistandplaats. Hiervoor verwachten ze natuurlijk wel een fooi.

Na een taxirit van ong. 10 min. komen we aan in ons hotel. Moe kruipen we in ons bed en liggen al snel te slapen..of nemen nog snel even een duik in het zwembad. Na een heerlijke nachtrust worden we vroeg gewekt door de zon en de vogels en reisgenoten die al heerlijk van de zon genieten. Met het taxibusje worden we weer op het vliegveld gebracht, waarvandaan we ons splitsen in 3 groepen om de auto, het geld en de simkaarten te halen. Alles op z’n Afrikaans: zonder haast en met een vriendelijke glimlach 2 klanten tegelijk helpen.

Het vinden van de campers was nog een hele klus. Eerst bleek het adres op de reservering niet compleet te zijn en het nummer niet correct. Gelukkig hadden we zelf nog wat voorbereidingen gedaan, waardoor we mbv het gps-systeem van 1 van ons (het stratenboek voldeed niet) uiteindelijk het bedrijf konden vinden. De groep in de gehuurde auto was ondertussen helaas verdwaald, dus op z’n Afrikaans: don’t worry, be happy! We’re still waiting. Eh…sommigen hebben daar wat moeite mee en zijn maar lopend naar de supermarkt vertrokken om alvast wat boodschappen te doen. De boodschappen worden vervolgens met de auto opgehaald en in de campers overgeladen. De sla wordt even op het dak gelegd, waarna we deze natuurlijk vergeten. Wanneer we weg willen rijden horen we verschrikt roepen: ‘flowers on the roof!!!!’. Oh oh….de sla!!!

Eind van de middag komen we dan uiteindelijk aan bij de familie Henken in Pretoria. Enthousiast worden we begroet, de tent wordt uitgepakt en voor ons weggezet. ‘Lusten jullie allemaal koffie?’. Heerlijk….zo’n geweldige gastvrijheid. ‘Douchen doe je maar bij ons, we hebben keus tussen de stort of het bad. Het water van de camper bespaar je maar voor later’.

Na een enerverende dag is het heerlijk slapen. Wel wat krapjes en warmpjes met z’n 5en in de camper, maar onze rust leed daar niet onder. Om 5 uur kwam het zonnetje weer op, na nog even gesoezeld te hebben, was iedereen om half 7 uit bed. Een heerlijke lange dag ligt voor ons.

Vandaag (zaterdag 20 december) is het plan om naar het Voortrekkersmonument te gaan. Door een goede samenwerking zijn we om 10 uur klaar om op pad te gaan. We nemen een omweg langs Pretoria, omdat het rijden door de stad met 2 campers nogal lastig is. Het rijden is voor sommigen nog even wennen. Links rijden….over je schouder kijken terwijl het verkeer van de andere kant komt…in de deur graaien om te schakelen…..om de beurt het kruispunt oversteken is ook even wennen. Geen rechts gaat voor, maar wie als eerste bij de stopstreep is, mag ook als eerste weer gaan rijden.

Het Voortrekkersmonument is opgericht om de boeren te herdenken die gesneuveld zijn in de strijd om land voor hun gezinnen. Veel strijd is geleverd tussen de Britten en de boeren en tussen de volkenstammen en de boeren. De geschiedenis van het ontstaan van de Republiek Zuid-Afrika is in dit monument uitgebeeld.
Daarnaast is het monument groot en hoog, waardoor we na het beklimmen van enkele trappen, kunnen genieten van het uitzicht over Pretoria. De nodige foto’s zijn hier dan ook gemaakt.
Voor weinig geld een frietje en een ijsje…daarna weer op pad om het zwembad van familie Henken op te zoeken. We zijn dan wel toe aan een verfrissing.

Het avondeten, bestaande uit een broodje shoarma, kip of biefstuk (gebakken op de BBQ) met sla, komkommer en watermeloen, was snel bereid. Vele handen maken licht werk.
Straks maar op tijd naar bed, morgen moeten we namelijk al vroeg op pad naar kerk. De kerk begint om half 9, dat betekent om kwart over 7 klaar staan. Gaat ons dit lukken???

Maandagmorgen hopen we om 4 uur te vertrekken naar Pilanesberg. Dinsdag willen we Pretoria gaan verlaten, om via een tussenstop (township Soweto te Johannesburg) verder te reizen naar Reitz. We hopen dat we jullie dan weer verder op de hoogte kunnen stellen van onze belevenissen.

Lekker slaap!!

• 20 December 2014 - 20:57

Marieke De Wit:

Leuk om de eerste wederwaardigheden te lezen! En herkenbaar sommige dingen!!! Zeker het op z'n gemakje en de weg kwijtraken enz... En wij waren ook bij familie Henken en naar voortrekkersmonument en Soweto geweest. Gek idee dat jullie nu daar zijn waar wij 10 jaar geleden ook waren! En dat jullie lekker zwemmen, terwijl het hier regent en koud is. Gaan jullie ook naar de kerk van de Ger Gem in Ned in Pretoria?? Veel plezier verder!!!
    Groetjes Marieke (en August)

• 20 December 2014 - 22:16

Arjan En Rian :

Hee hallo wat een prachtig stuk om te lezen,we hopen het bij te houden,en met jullie mee te genieten,hier in ons koude kikkerlandje

• 20 December 2014 - 22:43

Mams Van Arianne:

Heerlijk, zo'n lang verslag. Kunnen we op afstand meegenieten van zon, reizen, verdwalen en vergeten slakroppen. Arina weer een beetje opgeknapt? Fijne tijd nog met z'n allen.

Groetjes, mams van Arianne

• 20 December 2014 - 23:41

Beppie:

Hallo allemaal,
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie in die paar dagen al meegemaakt hebben. Wel heerlijk dat ze zich daar nergens druk om maken. Krijg je vast een echt vakantiegevoel. Ben erg benieuwd naar jullie verdere belevenissen! Tot snel! En een dikke kus van Hannah en Lara voor ome Maarten (M) .
    Groetjes Beppie

• 22 December 2014 - 15:30

Jacqueline:

hoi allemaal,
    Leuk om alles zo van jullie belevenissen te lezen en ik ben benieuwd naar het vervolg ervan. Geniet ze verder daar in de verte en let wel op de sla......hè!
    Groetjes van Jacqueline (de tante van Ewoud ,)

• 22 December 2014 - 17:03

Marty:

Hoi, wat leuk om zo jullie reis te kunnen volgen, we gaan jullie belevenissen natuurlijk helemaal volgen! Nog een heel goede reis gewenst!
    groetjes Marty en oma (van Maarten M).

• 22 December 2014 - 20:37

Marien En Willy:

Hallo vakantiegangers
    leuk reisverslag, mooi weer, lekker eten, wat wil je nog meer
    dat is genieten toch?
    We gaan jullie belevenissen volgen word vast spannend!
    Groetjes Marien en Willy

• 22 December 2014 - 20:44

Leanne:

Hallo vakantiegangers,
    Heel erg leuk zo'n lang reisverslag, zo zijn we gelijk op de hoogte. Alles opt gemakje lijkt me heerlijk. Dus geniet ervan nu het kan. Ben al weer benieuwd naar de volgende belevenissen. Een goede reis verder.
    Groetjes Leanne

• 22 December 2014 - 21:25

N:

Ha Ariana en Arianne,

Wat een mooi verslag, leuk hoor reizen wij ook een beetje mee.
    Hoe is het nu met Arina? Hele goede Kerstdagen toegewenst en tot het volgende verslag.
    Een goede reis
    Een hartelijke groet van Nelly

• 24 December 2014 - 15:14

Tante Pleuny:

Wat een belevenissen allemaal, zowel het reizen als het slapen.
    En het weer niet te vergeten. Hier maar storm en regen en jullie lekker in het zonnetje.
    Is de zieke weer beter?
    Geniet er allemaal van.
    We volgen jullie op de voet, erg leuk.

Groetjes van tante Pleuny